Роман Осипович Роздольський (1898-1967) — єдиний український марксист, згаданий анґлійським істориком Перрі Ендерсоном у відомому нарисі "Роздуми над західним марксизмом" (1976).
Один із засновників у 1918 році ґрупи "Інтернаціональна революційна соціял-демократія", а пізніше — Комуністичної Партії Західної України (1919-1938), протягом 1920-х він поступово відійшов від активної політичної діяльности, зосередившись на науковій праці. Був членом-кореспондентом московського Інституту К.Маркса й Ф.Енґельса у Відні. Виступав з критикою сталінізму та політики Комінтерну щодо фашизму з троцькістських позицій. З 1934 по 1941 проживав у Львові, де збирав матеріял до історії кріпацтва в Галичині. Після початку совєтсько-німецької війни та захоплення міста німцями Роздольский потрапив у полон до окупантів і був посаджений до концтабору.
Після звільнення, 1945 року переїхав до США, де працював як незалежний дослідник-історик у Нью-Йорку та Детройті. Там він і написав один з найважливіших текстів про національне питання в Східній Европі — "Фрідріх Енґельс і проблєма „неісторичних” народів" (1964). Слідом за тим він завершив давно розпочатий твір — двотомну "Історію виникнення Марксового "Капіталу" (1968). Метою фундаментальної реконструкції економічної думки зрілого Маркса в "Історії..." було відновлення зв’язку між сучасним (західним) марксизмом і центральною традицією економічної теорії в рямцях історичного матеріялізму, розірваного із закінченням австромарксизму в міжвоєнний період. Сам Роздольський, який, до речі, не мав спеціялізованої економічної освіти, взявся за цю роботу через почуття обов'язку перед прийдешніми поколіннями - як останній носій тієї східноевропейської культури, яка колись проводила більшовизм і австро-марксизм. Його зусилля оцінили не всі. Наприклад, американська громадська діячка Рая Дунаєвська, що належала до течії т.зв. "марксистів-гуманістів", у відгуку на його книгу писала, що твору бракує тієї самої діялєктичної методолоґії, до застосування котрої сам автор і закликає. Инші, наприклад бельґійський троцькіст Ернст Мандель, вважали твір українського революціонера і вченого новаторським як з точки зору конкретних відкриттів у методі Маркса, так і з точки зору прояснення загального значення Марксової теорії.
На превеликий жаль, обидві згадані книжки Роздольського, написані німецькою, досі не перекладені українською.
Один із засновників у 1918 році ґрупи "Інтернаціональна революційна соціял-демократія", а пізніше — Комуністичної Партії Західної України (1919-1938), протягом 1920-х він поступово відійшов від активної політичної діяльности, зосередившись на науковій праці. Був членом-кореспондентом московського Інституту К.Маркса й Ф.Енґельса у Відні. Виступав з критикою сталінізму та політики Комінтерну щодо фашизму з троцькістських позицій. З 1934 по 1941 проживав у Львові, де збирав матеріял до історії кріпацтва в Галичині. Після початку совєтсько-німецької війни та захоплення міста німцями Роздольский потрапив у полон до окупантів і був посаджений до концтабору.
Після звільнення, 1945 року переїхав до США, де працював як незалежний дослідник-історик у Нью-Йорку та Детройті. Там він і написав один з найважливіших текстів про національне питання в Східній Европі — "Фрідріх Енґельс і проблєма „неісторичних” народів" (1964). Слідом за тим він завершив давно розпочатий твір — двотомну "Історію виникнення Марксового "Капіталу" (1968). Метою фундаментальної реконструкції економічної думки зрілого Маркса в "Історії..." було відновлення зв’язку між сучасним (західним) марксизмом і центральною традицією економічної теорії в рямцях історичного матеріялізму, розірваного із закінченням австромарксизму в міжвоєнний період. Сам Роздольський, який, до речі, не мав спеціялізованої економічної освіти, взявся за цю роботу через почуття обов'язку перед прийдешніми поколіннями - як останній носій тієї східноевропейської культури, яка колись проводила більшовизм і австро-марксизм. Його зусилля оцінили не всі. Наприклад, американська громадська діячка Рая Дунаєвська, що належала до течії т.зв. "марксистів-гуманістів", у відгуку на його книгу писала, що твору бракує тієї самої діялєктичної методолоґії, до застосування котрої сам автор і закликає. Инші, наприклад бельґійський троцькіст Ернст Мандель, вважали твір українського революціонера і вченого новаторським як з точки зору конкретних відкриттів у методі Маркса, так і з точки зору прояснення загального значення Марксової теорії.
На превеликий жаль, обидві згадані книжки Роздольського, написані німецькою, досі не перекладені українською.
Комментариев нет:
Отправить комментарий